Nie tylko dla pozarządowców

Pozyskiwanie funduszy na działania społeczne - pod takim hasłem 6 marca w starostwie odbyło się szkolenie zorganizowane przez Lokalny Punkt Informacji dla Organizacji Pozarządowych Powiatu Mińskiego. Tematyka bardzo aktualna, gdyż prawie wszystkie stowarzyszenia borykają się z problemem braku pieniędzy na swoją działalność społeczną, czyli dla społeczeństwa przez społeczników

Jak wyrwać forsę?

Nie tylko dla pozarządowców / Jak wyrwać forsę?

Nie znaczy to, że bez funduszy da się zrealizować wiele, ba - mnóstwo świetnych inicjatyw i wdrożonych już działań poległo przez brak środków na ich realizację. Stąd zajęcia poprowadzone przez licencjonowaną trenerkę Szkoły Trenerów Organizacji Pozarządowych Martę Godzisz, która sposoby pozyskiwania funduszy wciela efektywnie w życie, pracując w fundacji Przygoda z Edukacją.
Jako źródło finansowania działań organizacji pozarządowych szczególnie godny polecenia jest fundraising (z ang. dosłownie: wyrywanie pieniędzy). Korzystając z wiedzy z zakresu fundraisingu organizacje zwiększają swoje szanse na otrzymanie niezbędnego wsparcia, a co za tym idzie na skuteczność i efektywność prowadzonych przez siebie działań. Najczęściej szuka się wsparcia u firm, gdyż w ostatnich latach biznes coraz chętniej uwzględnia interesy społeczne przy dążeniu do osiągania celów ekonomicznych. Realizują w ten sposób strategię społecznej odpowiedzialności biznesu. Według raportu Banku Światowego aż 88% firm realizuje programy społeczne. A powody tego, to: dla 96% budowa reputacji, dla 91% lepsze relacje ze społecznością lokalną, dla 80% budowa marki firmy, dla 78% poprawa relacji z pracownikami, dla 50% przetrwanie firmy w dłuższej perspektywie. Z tego samego raportu wynika, że firmy będą rozwijać swoją działalność społeczną, gdyż tego oczekuje aż 98% zapytanych konsumentów. Do najpopularniejszych form współpracy firm z sektorem należą: wsparcie finansowe, wsparcie rzeczowe, bezpłatne udostępnianie usług, sprzętu, lokali, wspólne projekty z organizacjami pozarządowymi, wolontariat pracowniczy, marketing wiązany, wymiana barterowa, wykorzystanie wpływu firmy na otoczenie. Najczęściej firmy rozpoczynają współpracę z daną organizacją od sponsoringu, czyli wsparcia organizacji lub wydarzenia w zamian za reklamę. Czasem jest to początek długofalowej współpracy, która przynosi owoce niewątpliwie obu stronom. A korzyści dla sponsora? Przeogromne - skuteczne dotarcie przekazu do wybranej grupy odbiorców, kształtowanie prospołecznego wizerunku sponsora wpływającego na zwiększenie jego prestiżu w oczach odbiorców, uzupełnienie tradycyjnych źródeł komunikacji z klientami (reklamy), możliwość zwiększenia znajomości marki wśród odbiorców, wzrost sprzedaży, przywiązanie klientów do firmy, budowanie dobrego wizerunku firmy wśród pracowników, integrowanie i motywowanie pracowników oraz odpisy podatkowe od darowizn. Innymi źródłami pozyskiwania funduszy są fundacje oraz instytucje grantodawcze (w tym np. urząd miasta, starostwo powiatowe, urząd wojewódzki i in.), które ogłaszają konkursy ofert dla organizacji na zrealizowanie konkretnych zadań. Fundusze europejskie to największy grantodawca, ale i najtrudniej spełnić wszystkie wymogi konkursowe.
Teorię o możliwościach finansowania organizacji non profit wsparły symulacje z fundraisingu - ciekawie przygotowane przez wszystkich uczestników zajęć pod kierunkiem trenerki.
Całe szkolenie potwierdziło jednak znaną stowarzyszeniom prawdę, że zdobycie funduszy na wsparcie naprawdę społecznych inicjatyw nie jest sprawą prostą ani łatwą, więc wszystkich zainteresowanych tą problematyką zaprasza LPI przy ul. Budowlanej 12, tel. 025 759 0505.

Numer: 2007 12   Autor: (bsd)





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *