Powiat mińskiGminy budżetowe – drogi

Budżetowy dział transport i łączność kryje w sobie wydatki, które w szczególny sposób interesują mieszkańców. Chodzi oczywiście o finansowanie remontów i modernizacji dróg. Samorządy nigdy nie nadążają za potrzebami w tym względzie, starając się raczej działać wedle możliwości finansowanych i technicznych…  

Pakty traktów

Gminy budżetowe – drogi / Pakty traktów

Wszystkie gminy i miasta łącznie z samorządem powiatu mińskiego zaplanowały wydanie ponad 67 mln zł na drogi. To 6 milionów więcej niż w roku poprzednim, a można spodziewać się, że nakłady jeszcze wzrosną – w miarę pozyskiwania dodatkowych środków zewnętrznych. Jednak nie we wszystkich samorządach wydatki drogowe mają jednakowy priorytet, co jest nie w smak niektórym mieszkańcom.

Według naszej tabeli to władze powiatu przeznaczyły największy procent swego budżetu na drogi. Ponad 20 mln stanowi 13,26% wszystkich wydatków. Jest to zgodne z oczekiwaniami lokalnych społeczności, a także władz gminnych i miejskich, dla których fatalny stan dróg powiatowych to także spory problem, zwłaszcza, gdy muszą się z tego tłumaczyć wyborcom.

Na drugim miejscu jest mińska gmina, gdzie wydatki drogowe to od lat jeden z priorytetów. Tym razem przeznaczono na ten cel prawie 8,5 mln zł, czyli 12,92% budżetu. Trzecia w kolejności Siennica już wyraźnie odstaje od wspomnianej dwójki i zbliżona jest do reszty samorządów.

Ostatnie miejsce okupują Mrozy, gdzie na drogi zaplanowano zaledwie 2,52% budżetu. Trochę lepiej jest w Sulejówku i Halinowie, ale te samorządy ponoszą też spore nakłady na współfinansowanie komunikacji warszawskiej, co również zawiera się w dziale transportowym.

Najbardziej interesujące są jak zwykle inwestycje, na które w sumie zostanie wydane 39 mln zł. To pieniądze gmin, miast i powiatu, a trzeba pamiętać, że województwo też wyda swoje – m.in. 8 mln zł na drogę przez Wielgolas czy 8,5 mln zł na tunel w Sulejówku.

Jak się okazuje, wśród samorządów rekordzistą jest gmina Mińsk Mazowiecki. Jednak nie pod względem nakładów, lecz liczby zaplanowanych inwestycji. W planie na 2019 rok ujęto aż 60 zadań drogowych – w większości finansowanych z funduszy sołeckich, ale pośród nich są także dużo większe. Najwięcej kosztować będzie przebudowa ul. Lipowej w Targówce (ok. 1,3 mln zł).

 Innym rekordzistą jest Kałuszyn. To właśnie tam inwestycje mają największy udział we wszystkich wydatkach drogowych – 82,75%. Gmina najwięcej wyda na budowę chodnika i nakładki bitumicznej na ul. Wyzwolenia w Kałuszynie – 400 tys. zł.

W bieżącym roku nie zabraknie dużych inwestycji. Największy koszt poniesie powiat w związku z dalszą modernizacją drogi Mińsk – Cegłów – Mrozy, bo będzie to prawie 4,3 mln zł. Mińsk na prace na ulicy Osiedlowej zaplanował ponad 3 mln zł, zaś ulice Marii Grochowskiej, Hipolita Konopki i Ignacego Paderewskiego będą kosztować w sumie ok. 2,8 mln zł.

Warto wymienić też największe zadania w innych samorządach. W Cegłowie będzie to budowa chodnika przy ul. Mickiewicza (200 tys. zł), w Dębem Wielkim dalsze prace na ul. Żwirowej w Chrośli (660 tys. zł), w Dobrem wykonanie nakładek bitumicznych w siedmiu miejscowościach (700 tys. zł), w Halinowie modernizacje dróg (ok. 1 mln zł), w Jakubowie przebudowa dojazdów do pól w Mistowie i Ludwinowie (200 tys. zł), w Latowiczu przebudowa drogi w Transborze (ok. 1,2 mln zł), w Mrozach modernizacje kilku dróg (350 tys. zł), w Siennicy rozbudowa drogi Dłużew – Lasomin (400 tys. zł), w Stanisławowie budowa nowych odcinków dróg (250 tys. zł), a w Sulejówku przebudowa dróg w związku z budową tunelu pochłonie ponad 1 mln zł.

Numer: 8 (1116) 2019   Autor: Łukasz Kuć





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *