Tydzień z prawem (238)

Korzystając z długiego listopadowego weekendu postanowiłem zrobić narzeczonej prezent. Kupiłem bilet do Barcelony, ale podróż zamiast romantycznego wypadu zamieniła się w koszmar. Wszystko przez podróż samolotem… Na wylot czekaliśmy ok. 4 godzin, a na domiar złego w drodze powrotnej zaginęła walizka narzeczonej. Co mogę zrobić, czy możemy domagać się odszkodowania od linii lotniczych…  

Prezent na szkodę

Obowiązki przewoźników lotniczych w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu regulują odpowiednie przepisy oraz prawo unijne. Konsument podróżując liniami lotniczymi z/lub do jakiegokolwiek kraju UE/ EOG/Szwajcarii znajduje się pod ochroną rozporządzenia WE 261/2004 z 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu.

Rozporządzenie ma zastosowanie do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego UE i Szwajcarii, do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego, jeśli nie otrzymali odszkodowania i opieki w kraju trzecim oraz jeżeli przewoźnik obsługujący dany lot jest przewoźnikiem z państwa członkowskiego UE albo ze Szwajcarii.

Warto pamiętać, że jeżeli lot jest opóźniony, przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom bezpłatnie posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także możliwość przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych, nadania dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych.

Zależy to od długości opóźnienia lub długości lotu. I tak jeżeli pasażerowie przybędą do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu, będą mieli prawo do uzyskania odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600 EUR w zależności od zasięgu podróży. Warto pamiętać, że prawo do odszkodowania wygasa, po dwóch latach od daty przylotu do portu przeznaczenia lub w ciągu dwóch lat od dnia, w którym samolot powinien przylecieć lub przewóz został przerwany.

Kwestie zagubionego bagażu reguluje z kolei tzw. konwencja montrealska. Zgodnie z nią pasażer może się domagać odszkodowania w wysokości do 1131 SDR, tj. ok. 5670 zł. Należy zwrócić uwagę, iż ta kwota nie jest ryczałtem dla poszkodowanego pasażera, lecz stanowi jedynie górną granicę odpowiedzialności przewoźnika w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu. Uzyskanie odszkodowania zależy od udowodnienia poniesionej szkody, czyli wartości samej walizki i jej zawartości. Po stwierdzeniu zagubienia lub zniszczenia bagażu należy wypełnić na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej w terminie 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu.

Numer: 50 (1106) 2018 Autor: Adwokat Agnieszka Malczyk



Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *